Lancering enquête hervorming schoolvakanties
Sinds het begin van dit schooljaar is de vakantiekalender van het Franstalig onderwijs grondig hertekend. Er zijn nu telkens 7 à 8 weken les, afgewisseld met 2 weken vakantie. De zomervakantie duurt daardoor 2 weken minder lang. De herfst- en carnavalsvakantie duren dan weer een week langer en de paasvakantie valt steeds in dezelfde periode. Aan de hand van een enquête onderzoek ik wat jullie ervan vinden.
Zelf pleit ik samen met de andere Vooruit-schepenen van Nederlandstalig Onderwijs in Brussel om dit nieuwe Franstalige ‘schoolritme’ ook in het Nederlandstalig onderwijs toe te passen. Deze hervorming verkleint immers de ongelijkheid tussen onze leerlingen en geeft ook meer tussentijdse rust aan leerkrachten.
Lange zomervakantie = veel leerverlies
De huidige overdreven lange zomervakantie is deels historisch te verklaren. Omdat kinderen vroeger hun ouders tijdens de zomermaanden moesten helpen op het veld, waren 2 maanden vakantie gewoonweg noodzakelijk. Een achterhaalde situatie, maar wel één die vandaag nog leidt tot heel wat leerverlies, zeker bij kansarme kinderen die minder spontane leermogelijkheden hebben dan kansrijke kinderen. Op lange termijn stapelt dat jaarlijkse leerverlies zich op en wordt de ongelijkheid tussen kansarme en -rijke kinderen alleen maar groter. Heel concreet zou de kloof tussen kwetsbare en kansrijke kinderen voor de helft ontstaan in de zomer (onderzoek Kristof De Witte en Letizia Gambi). 9 weken geen school betekent vaak ook minder sport, minder structuur, ongezonder eten, sociale isolatie… In onze hoofdstad komen anderstalige kinderen uit het Nederlandstalig onderwijs bovendien vaak nog eens 2 maanden lang niet in contact met hun schooltaal. Kwetsbare kinderen lopen tijdens de zomervakantie zelfs een taalachterstand van gemiddeld 3 maanden op (onderzoeksrapport SERV).
Voordelen Franstalig schoolritme
Caroline Désir (PS), de Franstalige minister van Onderwijs, stelde paal en perk aan deze onhoudbare situatie. Ze voerde in september 2022 een nieuw ‘schoolritme’ in het Franstalig onderwijs in: 7 tot 8 lesweken worden nu steeds afgewisseld met 2 weken vakantie. De zomervakantie is ingekort tot 7 weken. 2 weken minder lang zomerverlof en dus 2 weken minder leerverlies. Het aantal schooldagen is nog steeds hetzelfde, maar de lesperiodes zijn nu evenwichtiger verdeeld over het hele schooljaar. De herfst- en carnavalvakantie duren nu ook 2 weken, waardoor echte rustperiodes voor leerlingen én leerkrachten zijn. In de Franse gemeenschap was het ziekteverzuim bij scholieren en leerkrachten na de recentste herfstvakantie, die dus voor de eerste keer 2 weken duurde, alvast beduidend kleiner dan in vorige schooljaren (cijfers kabinet Désir). Ook de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV), het belangrijkste adviesorgaan van de Vlaamse regering, ziet een grote meerwaarde van zo’n ‘7/2-ritme’: ‘De lesperiodes van 7 à 8 weken geven een vaste periodiciteit om de leerstof te structureren en af te werken en om de leerlingen tijdig te evalueren en leerproblemen sneller vast te stellen.’ Bovendien wordt dit systeem of een variant ervan ook toegepast in heel wat andere buurlanden, zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Surrealisme in Brussel
Voor heel wat Brusselse gezinnen zou de invoering van het ‘7/2-ritme’ ook een praktische zegen zijn. Talloze Brusselse gezinnen hebben kinderen die naar het Nederlandstalig onderwijs gaan én kinderen die naar het Franstalig onderwijs gaan. Die kinderen hebben dus niet meer altijd op hetzelfde moment vakantie. Dat bezorgt deze ouders enorme kopzorgen, bijvoorbeeld om de opvang van hun kinderen te regelen of om samen een vakantie te plannen. Als vader van een zoon die naar een Nederlandstalige school gaat en een tweede zoon die naar het Franstalig onderwijs gaat, getuigde ik daarover in een interview met Bruzz. Daarnaast zijn er Nederlandstalige leerkrachten die les geven in het Franstalig onderwijs en vice versa. Wanneer hun kinderen nu verlof hebben, staan zij voor de klas of omgekeerd. Ook in de vrijetijds- en jeugdsector leiden de niet-samenvallende vakanties tot moeilijkheden.
Vul onze enquête in
Met de andere Vooruit-schepenen van Nederlandstalig Onderwijs en Hannelore Goeman, onze fractieleidster en onderwijsexperte in het Vlaams Parlement, proberen we dit thema opnieuw op de Vlaamse politieke agenda te zetten. Dat doen we ook met een enquête waarvan we hopen dat ze massaal ingevuld wordt. Ben jij leerling, ouder, leerkracht of organisator van een opvanginitiatief? Of gewoon een betrokken burger? Vul onze vragenlijst dan zeker in (duurt 2 minuten). Jouw advies is voor ons heel belangrijk, welke mening je ook over dit onderwerp hebt. Alvast bedankt!