Nieuwe acties tegen lerarentekort
We lanceren met de stad Brussel en Anderlecht een actieplan voor het aanpakken van het tekort aan leerkrachten. Concreet zullen we nieuwe profielen aanwerven die taken op zich nemen om bestaande leerkrachten te ontlasten.
De uitdagingen waar onze leerkrachten in het basisonderwijs voor staan zijn immens. Door het lerarentekort voelen we dat de mogelijkheden van onze schoolteams om deze uitdagingen aan te gaan verminderen en hiermee ook hun draagkracht. Om onze toekomstige generatie alle kansen te geven moeten we durven innovatief zijn en onderwijs bieden dat is afgestemd op onze grootstedelijke context. Onderwijs dat werkt voor onze leerlingen én haalbaar is voor onze leerkrachten. We willen ons hierin laten leiden door adviezen van experten.
Nieuwe gekwalificeerde profielen
We willen alle taken waarmee de leraar vandaag belast wordt onder de loep nemen. Het verminderen van de planlast kan het werk van de leraar immers opnieuw aangenamer en aantrekkelijker maken. Bovendien kan de leerkracht dan meer tijd te besteden aan kerntaken zoals basiskennis en -vaardigheden.
In het kader van onze ‘proeftuin’ mogen we de bestaande regelgeving even negeren. Zo zullen we geschoolde leerkrachten proberen te ontlasten door nieuwe profielen aan te trekken die een deel van hun taken (zorg, administratie) en lessen (muziek, WO, Frans,…) kunnen overnemen. Die nieuwe profielen zijn gekwalificeerd met een bachelor of masterdiploma, maar hebben niet per se een pedagogisch bekwaamheidsattest. Zo kan iemand die bv. psychologie gedaan heeft aangenomen worden om zorgtaken op zich te nemen en iemand die talen gestudeerd heeft kan Franse les geven.
De uren die hierdoor vrijkomen voor de leerkrachten kunnen ze besteden aan klasdifferentiatie en herhaling van leerstof voor leerlingen die het nodig hebben. Een andere optie is ook enkele uren lesgeven aan leerlingen die een jaar lager zitten. Dit kan de overgang naar een nieuw schooljaar zowel voor de leerlingen als voor de leerkracht vergemakkelijken.
Dit nieuw actieplan zal gekaderd worden door meer bevragingen over welbevinden en evaluaties, zowel voor de leerkrachten als voor de leerlingen. Bovendien zullen we nog meer samenwerken met universitaire instellingen en experten om een zo kwalitatief mogelijk onderwijs aan te bieden. Wij steunen dit initiatief van de Vlaamse gemeenschap om meer ruimte te geven aan scholen om zelf acties te ondernemen. Wij hebben zelf in het verleden ook al heel wat inspanningen gedaan, zoals extra investeringen in aanvangsbegeleiding en ondersteuning. Dit mag echter structurele ‘Vlaamse’ investeringen en acties om de lerarencrisis aan te pakken niet in de weg staan.