
Oplossing tegen sluipverkeer aan grens met Dilbeek
De wijk rond de Palokestraat, Kasterlindenstraat en Elbersstraat kreunt al jaren onder het vele sluipverkeer van en naar Dilbeek. Door een constructieve samenwerking tussen Dilbeek en Molenbeek komt daar nu een einde aan. Verschillende straten worden enkel nog toegankelijk voor buurtbewoners.
De wijk rond het Scheutbos op de grens tussen Dilbeek en Molenbeek kampt al een geruime tijd met mobiliteitsproblemen. De Ninoofsesteenweg is een belangrijke invalsweg voor Molenbeek en het Brussels Gewest. Veel pendelaars proberen via kleine buurtwegen sneller in de stad te geraken. Dit veroorzaakt veel verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtvervuiling in de wijk. Verderop passeert veel van dit verkeer voorbij een rusthuis en een grote school. Dilbeeks schepen Stijn Quaghebuer nam het initiatief om dit aan te pakken. Samen met mijn collega van Mobiliteit Abdellah Achaoui werkte hij een akkoord uit dat positief is voor beide gemeenten. In het verleden pakte we ook al het sluipverkeer aan in het centrum van Molenbeek.
Handhaving met slimme camera’s
De gemeente Dilbeek besliste om enkele invalswegen op hun grondgebied ontoegankelijk te maken voor sluipverkeer. Enkel de mensen in de betrokken straten kregen nog toegang. Het probleem hierbij was dat buurtbewoners die over de grens in Molenbeek wonen ook geen toegang meer kregen. Zo ontstond de absurde situatie dat inwoners van de Palokestraat langs Molenbeekse kant anders werden behandeld dan hun buren aan de overkant van de straat in Dilbeek. Hiertegen kwam terecht veel protest en gelukkig stond Dilbeek open voor een structurele oplossing over de gemeentegrenzen heen.
Zo werd nu uiteindelijk beslist om de Molenbeekse buurtbewoners ook toegang te geven tot de straten op Dilbeeks grondgebied. Om het nieuwe mobiliteitsplan te handhaven en te controleren werden ANPR-camera’s geplaatst, dit zijn een soort van ‘slimme’ camera’s die automatisch de nummerplaat van auto’s scannen. Al de buurtbewoners krijgen dus een speciale vergunning waardoor ze wel nog steeds de buurtwegen kunnen gebruiken. Pendelaars zonder vergunning die ondanks de verbodsborden de straten toch nog gebruiken worden beboet. Dit is een effectieve maatregel die snel voor een verandering zal zorgen. Daardoor zullen de buurtbewoners opnieuw kunnen genieten van meer rust in deze groene residentiële wijk. Ook de verkeersveiligheid en de luchtvervuiling aan onze scholen en het rusthuis verderop zal aanzienlijk verbeteren. Verwacht wordt dat het autoverkeer in de wijk met minstens 65% zal dalen.
Foto: Veel sluipverkeer op de Kasterlindenstraat op de grens tussen Dilbeek en Molenbeek (Google 2014)